Kotimainen asiantuntijatalo Alder & Sound uskoo, että tulevaisuudessa yhä useampi yritys keskittää resurssinsa ydinosaamiseensa ja ulkoistaa hallintoaan hallitusti luotetuille neuvonantajilleen.
TEKSTI | Calcus
Kattavia vero-, laki- ja taloudellisen neuvonannon palveluita tarjoavalla Alder & Soundilla (A&S) on huomattu, että toimintaympäristön monimutkaistuminen, hallinnollisten vaatimusten kasvaminen ja tehostamispaineet muokkaavat nyt liike-elämän maisemaa. Yrityksillä on yhä suurempi tarve keskittyä omaan ydinosaamiseen ja hyödyntää muilta osin ulkoisia asiantuntijoita.
– Monella suomalaisyrityksellä on rajalliset resurssit, mutta timanttinen tuote. Tällöin panostukset kannattaa laittaa ydinbisnekseen, aloittaa A&S:n osakas Petteri Rapo.
Ulkoistamalla ei haeta pelkästään ajansäästöä. Ilman erikoisosaamista ei saada aikaan optimaalisia lopputuloksia. Myös erilaiset hallinnolliset velvollisuudet ja niihin liittyvät sanktiot puhuttavat.
Nykyään tiedostetaan, että monimutkaisista asioista ei tarvitse selviytyä itse. Esimerkiksi veroihin ei välttämättä haluta enää paneutua syvällisesti yrityksen sisällä, jatkaa osakas Suvi Vänskä.
Alder & Soundin asiakkaat saavat tuekseen omien erikoisalojensa huippuasiantuntijoita, jotka ottavat vastuun sovituista kokonaisuuksista. Tarjolla on myös jatkuvaa tukipalvelua, jossa päivittäisen liiketoiminnan kysymyksiä ratkotaan nopeasti ja kustannustehokkaasti tutun yhteyshenkilön kautta.
– Haluamme toimia asiakkaillemme ennen kaikkea luotettuina neuvonantajina, parhaimmillaan ainoana tarpeellisena puhelinnumerona, Rapo kuvailee.
Omien työntekijöiden hyvinvointi luo edellytykset asiakastyytyväisyydelle
Alder & Soundin keskeisiä vahvuuksia ovat nopeus ja ratkaisukeskeisyys. Asiakkaat odottavat, että liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin saadaan sujuvasti toteuttamiskelpoisia ratkaisuja.
– Tärkeää on myös se, että meidät tavoittaa helposti. Pienempänä toimijana ketteryys on meille luontaista, Rapo mainitsee.
Asiantuntijatyön keskiössä ovat ihmiset ja siksi kaiken toiminnan lähtökohtana on oman väen hyvinvointi ja mahdollisuudet keskittyä asiakkaiden auttamiseen. Esimerkiksi äskettäin järjestettiin visiopäivä, jossa ideoitiin koko henkilöstön voimin keinoja luoda yrityksestä maailman paras työpaikka.
– Ilman tyytyväisiä asiantuntijoita meillä ei yksinkertaisesti voi olla menestyvää liiketoimintaa, Rapo summaa.